Interaktiv workshop om Åpenhetsloven

Dato: Torsdag 10. februar 2022

Tid: 15:00 – 18:00

Sted: EY - 1. etasje Thormøhlens gate 53 D, Bergen - VEIBESKRIVELSE

Arrangementet er forbeholdt medlemmer av Innkjøpsforeningen.

Arrangementet er gratis, men forhåndspåmelding er obligatorisk. Påmeldingsfrist 8. februar klokken 12:00

Åpenhetsloven – hva vil den si for innkjøpsledere og innkjøpsorganisasjonene?

Stortinget vedtok i juni 2021 den nye åpenhetsloven, som trer i kraft fra 1. juli 2022. Loven pålegger større bedrifter å oppfylle nye og betydelig strengere krav til hvordan menneskerettigheter etterleves i alle deler av virksomheten, inkludert leverandørkjeden.

Innkjøpsforeningen inviterer i samarbeid med EY til en interaktiv workshop rundt åpenhetsloven. Arrangementet vil belyse potensielle kilder til risiko i verdikjeden, samt informere om metoder for hvordan innkjøpsledere kan iverksette tiltak for å etterleve åpenhetslovens krav og rigge selskapet mot fremtidige reguleringer. I tillegg vil Gunnar Veire fra Equinor fortelle om Equinors forberedelser for å imøtekomme de nye kravene i loven.

Mingling og lett servering

Velkommen

ved leder for innkjøpsforeningen Diana Riis

Introduksjon

ved Maria B. Helsengreen, EY

Hva er åpenhetsloven?

Bakgrunn for loven, lovens formål og krav, samt potensielle kilder til risiko i verdikjeden. Hva vil den nye loven si for innkjøpsledere og innkjøpsorganisasjonene, og hvordan går man frem for å sikre etterlevelse av de nye kravene i loven?

Ved Cecilie Margrethe Kjeldsberg, Thomas Haver og Irene Stendal Lønøy, EY

Equinors forberedelser for å imøtekomme kravene i åpenhetsloven

ved Gunnar Veire, Equinor

Interaktiv workshop

Diskusjon og erfaringsutveksling fra arbeid i eget selskap, samt potensielle kilder til risiko i egen leverandørkjede.

Avslutning og oppsummering

Foredragsholdere

Maria B. Helsengreen

Partner EY

Maria er leder for EYs rådgivingstjenester i Bergen, og er Nordic Sustainability Consulting Lead. Maria har vært ansvarlig partner for prosjekter som Vestlandsscenarioene 2020 og Grøn region Vestland.

Thomas Haver

Partner EY

Thomas er leder for EY Norden sitt innkjøpsteam, og har over 16 års konsulenterfaring inkludert 11 år i BCG hvor han bl.a. var en del av BCGs europeiske innkjøpsteam. Thomas har ledet en rekke omfattende transformasjoner og strategiske innkjøpsprosjekter på tvers bransjer. Han støtter sine kunder innen blant annet strategi, bærekraft, digitalisering og effektivisering på innkjøpsområdet.

Irene Stendal Lønøy

Senior Manager EY

Irene leder fagområdet innkjøp i EY Bergen. Hun har lang erfaring fra strategisk innkjøps som tidligere innkjøpssjef, global kategorisjef og rådgiver, og har blant annet jobbet med etablering og implementering av strategi for bærekraftig innkjøp i Orkla.

Cecilie Margrethe Kjeldsberg

Manager EY

Cecilie er en del av EYs bærekrafts team med ekspertkompetanse innenfor menneskerettigheter. Cecilie har lang erfaring med risikovurderinger, modenhetsanalyser og leverandør due diligence knyttet til bærekraft. Hun har også erfaring som Co-founder og CEO av Better Living Projects, som leverer bærekraftige tekstilprodukter til det norske markedet produsert av kvinner i India.

Gunnar Veire

SSU manager – Human rights, Equinor

Gunnar koordinerer og støtter aktiviteter rundt menneskerettigheter i Equinor. Han arbeider blant annet med å sikre selskapets overholdelse av FNs veiledende prinsipper for virksomhet- og menneskerettigheter gjennom implementering av selskapets menneskerettighetspolicy, rådgi linje og ansatte rundt menneskerettigheter, samt identifisere og gi råd om ytterligere forbedringspotensial.