Kompetanse og nettverk for profesjonelle innkjøp. En uavhengig møteplass for faglig utvikling.
Om oss
Innkjøpsforeningen er en uavhengig, partipolitisk nøytral og ideell medlemsorganisasjon. Foreningen har sitt virke i Bergensområdet.
Foreningen ble stiftet i 1917 og har bestått uavbrutt siden, under skiftende navn. På foreningens årsmøte i 2018 ble det besluttet å bryte tilknytningen til det landsomfattende forbundet NIMA - Norsk Forbund for Innkjøp og Logistikk og fortsette virksomheten som en frittstående forening under navnet Innkjøpsforeningen.
Foreningens formål fremgår av vedtektenes paragraf 2:
Foreningens formål er å fremme innkjøpsfaget i privat- og offentlig virksomhet.
Foreningen skal fremme sitt formål gjennom å arrangere – alene eller i samarbeid med andre – innkjøpsfaglige kurs, konferanser og seminarer.
Foreningen skal også arbeide for å være en arena hvor medlemmer og andre kan bygge faglige- og sosiale nettverk.
Styret vårt
-

Sturla Alvheim
Vestland Fylkeskommune
Styreleder 2025-26
-

Diana Riis
Equinor ASA
Styremedlem 2024-26
-

Nina Sørensen
Advokatfirmaet Simonsen
Vogt Wiig ASStyremedlem 2024-26
-

Cecilie Thiis
Inventura AS
Styremedlem 2025-27
-

Atle Sundøy
BDO AS
Styremedlem 2025-27
-

Lene Steinsbu
FMA
Styremedlem/nestleder 2025-2027
-

Roar Bjørkeli
Norgesmøllene
Styremedlem 2025-27
-

Øyvind Kjørlaug
Odin Prosjekt
Styremedlem 2025-27
Valgkomité 2025-2026
Carl-Fredrik Husby
OS Power Solutions AS
Medlem – 1 år
Harald Alfsen
Stiegler
Medlem – 1 år
Thomas Mietle
Forsvarsbygg
Medlem – 1 år
Historien
Innkjøpsforeningen var en realitet fra 22. februar 2018, da ordinært årsmøte besluttet at navnet skulle endres fra NIMA Bergen/Hordaland til Innkjøpsforeningen. Årsmøtet stadfestet også styrets beslutning fra før årsskiftet om å bryte med det landsomfattende forbundet NIMA – Norsk forbund for innkjøp og logistikk og fortsette foreningsdriften på egen hånd. Foreningen hadde da, siden stiftelsen i 1917 vært en lokalforening i NIMA Forbund.
Bakgrunnen for bruddet med NIMA
År 2017 ble turbulent i NIMA-systemet. Foreningen i Bergen kunne feire sitt 100 års jubileum i god medvind med økende medlemsoppslutning og aktivitetsnivå. I Oslo gikk det trådt med forbundet. Det NIMA-eide selskapet NIMA Utdanning AS gikk konkurs, noe som medførte magre utsikter for likviditet og fremtidige inntekter og aktiviteter. Forbundet hadde sendt ut kontingentkrav for 2018 med forfall allerede 27/11-17. Styret i Bergen fryktet at disse kontingentinntektene ville være brukt opp nesten før de var kommet inn og at lokalforeningene ikke ville motta noen kontingentandel i 2018. Dermed ville driften i Bergen bli satt på vent i uoverskuelig fremtid.
Styret så det som sin hovedforpliktelse å ivareta lokalforeningens og medlemmenes interesser. Styret fant det derfor nødvendig å bryte med NIMA. Den 21. desember ble forbundsstyret meddelt at fra 01.01.2018 ville lokalforeningen i Bergen fortsette som en frittstående forening utenfor NIMA-systemet.
Etter bruddet
Erfaringene etter bruddet med NIMA har bekreftet at bekymringene fra årsskiftet 2017/18 var vel begrunnet. To år med drift i Innkjøpsforeningen har også bekreftet foreningens levedyktighet med økende medlemsoppslutning og vel gjennomførte arrangementer.
I skrivende stund står verden stille på grunn av Corona-epidemien. Det gjenstår å se hvordan den nye verden vil se ut etter at pandemien er nedkjempet. Innkjøpsforeningen står godt rustet til å være en aktør også i de nye tider.
Rundt tusenårs-skiftet var det også turbulens i NIMA-systemet med alvorlig økonomisk mislighold. Resultatet av dette var bl.a. at lokalforeningene sluttet å funksjonere. I Bergen eksisterte lokalforeningen fortsatt, men uten annet enn spede forsøk på å få til noen arrangementer med ujevne mellomrom.
I september 2005 ble det innkalt til ekstraordinært årsmøte og det ble valgt et interimstyre som skulle fungere til et nytt styre kunne velges på ordinært årsmøte. Nye vedtekter ble vedtatt og foreningen skiftet navn fra NIMA Bergen til NIMA Bergen/Hordaland. På ordninært årsmøte i februar 2006 ble Inge Strandenes fra Input AS valgt til styreleder i den gjenopplivede foreningen.
De første årene etter re-vitaliseringen gikk rimeligvis med til å gjøre foreningen kjent igjen blant eksisterende og potensielle medlemmer. Det gikk også en tid før man fant formatet på foreningens arrangementer. Etter en del prøve-og-feile, endte man opp med ikke å ville konkurrere om medlemmenes fritid og frokostarrangementer av et par timers varighet med innkjøpsfaglig innhold var den formen foreningen i hovedsak skulle satse på fremover.
I perioden 2006-2019 har det blitt arrangert om lag 50 FROKOSTSEMINARER med totalt omtrent 750 deltakere. Innholdet i frokostseminarene har spent over et vidt spekter av innkjøpsfaglige temaer. Interessen for disse arrangementene har vært stadig økende og seminaret i januar 2020 samlet mer enn 40 deltakere.
Hvert år, etter årsmøtet, avvikles foreningens tradisjonsrike TORSKEMIDDAG.
Siden 2018 har foreningen vært medarrangør av ANSKAFFELSESDAGEN BERGEN, sammen med Inventura AS og Advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig. Dette er en én-dags konferanse i mars måned, som samler mer enn hundre deltakere hver gang. Konferansen ble ikke arrangert i 2020 (Covid-restriksjoner), men konferansen i 2021 ble vellykket med over 100 deltakere..
TILLITSVERV: Siden gjenopplivingen i 2006, har foreningen hatt 11 forskjellige styreledere. I motsetning til situasjonen i mange andre foreninger, har det vært stor interesse for å ta på seg tillitsverv i Innkjøpsforeningen. Nye styreledere har typisk hatt fartstid som varamedlem/styremedlem før de har blitt valgt som leder. Avtroppende leder har normalt gått over til valgkomiteen, slik at total "tjenestetid" som tillitsvalgt gjerne har strukket seg over en periode på 5 år eller mer. Dette har sikret nytenking samtidig som kontinuiteten har vært god.